V dôsledku Viedenskej arbitráže stratilo Slovensko takmer tretinu dĺžky svojich železničných tratí a prepojenie s jeho východnou časťou, čo si vyžiadalo výstavbu nových železničných trás. V rámci nej boli naplánované aj štyri viadukty v celkovej dĺžke viac ako 946 metrov pri Hanušovciach nad Topľou ako súčasť 50-kilometrovej trate od Strážskeho do Prešova. Smutnou časťou výstavby je, že na nej pracovali väzni z neďalekého koncentračného tábora.
Najzaujímavejším zo štyroch viaduktov, ktoré patria medzi národné kultúrne pamiatky, je druhý v poradí. Postavený bol nad údolím Hanušovského potoka a prechádza ponad južnú časť mesta.
V roku 1943 bola výstavba dokončená, o rok na to partizáni Čapajevovci vyhodili jeden pilier do vzduchu, aby tak zabránili prechodu Nemcov na východný front. Tí ho v roku 1945 zničili úplne, keď ustupovali pred Rusmi. Opravený bol až o dva roky neskôr.
Hanušovský oblúkový viadukt je jednou z najvýznamnejších technických pamiatok, ktorého monumentálnosť možno zdola najlepšie vidieť z Mierovej ulice v meste Hanušovce nad Topľou. Je dlhý takmer 390 metrov. Je najdlhším železničným mostom postaveným v oblúku na Slovensku i v strednej Európe. Najvyšší pilier dosahuje necelých 28 metrov a každý z nich má základ hlbší, ako je jeho výška.
OOCR Horný Zemplín
Malá Domaša 106
094 02 Slovenská Kajňa
tel. č.: +421 905 147 101
e-mail: [email protected]
Realizované s finančnou podporou Ministerstva cestovného ruchu a športu Slovenskej republiky
Copyright © 2021 OOCR HZ. Všetky práva vyhradené.
Created with by www.wici.sk